Luku 9

Hiiren kohta

Seuraava koodi näyttää, missä kohtaa ruutua hiiri on:

Do
    ClearScreen
    Print "Hiiren X: " & MouseX()
    Print "Hiiren Y: " & MouseY()
    DrawScreen
Loop

Funktio MouseX kertoo hiiren x-koordinaatin, ja funktio MouseY kertoo hiiren y-koordinaatin.

Hiiren napit

Seuraava koodi tunnistaa, kun käyttäjä painaa hiiren vasenta nappia:

Do
    If MouseHit(1) Then Print "Painoit nappia"
    DrawScreen
Loop

Funktio MouseHit kertoo, onko käyttäjä painanut hiiren nappia. Funktiolle annetaan parametri, joka kertoo mistä napista on kysymys. Parametrit ovat:

  • 1: vasen nappi
  • 2: oikea nappi
  • 3: keskinappi

Hiiri pohjassa

Funktion MouseDown avulla voi tarkistaa, onko hiiren nappi pohjassa.

Seuraava koodi piirtää ruudun punaisena, jos hiiren vasen nappi on pohjassa, ja muuten mustana:

Do
    ClearColor 0, 0, 0
    If MouseDown(1) Then ClearColor 255, 0, 0
    ClearScreen
    DrawScreen
Loop

Piirto-ohjelma

Seuraava koodi luo yksinkertaisen piirto-ohjelman. Siinä hiiren osoittamaan kohtaan ilmestyy pallo, jos hiiren vasen näppäin on pohjassa.

Do
    If MouseDown(1) Then
        FillCircle MouseX(), MouseY(), 1
    End If
    DrawScreen
Loop

Koodi on muuten toimiva, mutta jos käyttäjä siirtää hiirtä nopeasti, viivasta tulee katkonainen.

Tässä on kehittyneempi piirto-ohjelma, joka vetää viivan hiiren vanhan sijainnin ja nykyisen sijainnin välille:

Dim x As Number
Dim y As Number
Do
    If MouseHit(1) Then
        x = MouseX()
        y = MouseY()
    End If
    If MouseDown(1) Then
        DrawLine x, y, MouseX(), MouseY()
        x = MouseX()
        y = MouseY()
    End If
    DrawScreen
Loop

Koodissa on ideana, että muuttujat x ja y muistavat hiiren vanhan sijainnin. Koodi piirtää viivan vanhasta sijainnista nykyiseen sijaintiin komennolla DrawLine.

Edellinen | Seuraava