Luku 1

Komento Print

Ensimmäinen oppimamme komento on Print. Sen tehtävänä on tulostaa ruudulle rivi tekstiä. Seuraava koodi näyttää, miten Print toimii:

Print "apina"
Print "banaani"
Print "cembalo"

Kun koodin suorittaa, ikkunaan ilmestyy:

apina
banaani
cembalo

Huomaa, että tulostettava teksti täytyy antaa aina lainausmerkkien sisällä.

Laskeminen

Tekstin sijasta komennolle Print voi antaa myös laskutoimituksen, joka laskee ja näyttää sen samaan tapaan kuin laskin. Seuraava koodi laskee joukon laskuja:

Print 123
Print 7*8
Print (3+7)/2
Print 9^3

Koodin tuloksena on:

123
56
5
729

Yhdistäminen

Merkillä & voi yhdistää tulostettavia asioita. Esimerkiksi näin:

Print "Päivässä on " & 60*60*24 & " sekuntia."

Koodin tuloksena on:

Päivässä on 86400 sekuntia.

Muuttuja

Muuttuja on tietokoneen muistissa oleva paikka, johon voi tallentaa tietoa.

Muuttujan määrittely tapahtuu komennolla Dim, jossa annetaan muuttujan nimi ja alkusisältö. Tämän jälkeen muuttujaa voi käyttää koodissa.

Seuraava koodi esittelee muuttujien käyttöä:

Dim nimi = "Uolevi"
Dim vuosi = 2015
Print "Hei, " & nimi & "!"
Print "Nyt on vuosi " & vuosi & "."

Koodin tuloksena on:

Hei, Uolevi!
Nyt on vuosi 2015.

Muuttujalaskut

Muuttujia voi käyttää laskuissa samaan tapaan kuin tavallisia lukuja:

Dim hinta = 120
Dim alennus = 25
Print "Alkuperäinen hinta: " & hinta
Dim uusi = hinta*(100-alennus)/100
Print "Alennettu hinta: " & uusi

Koodin tuloksena on:

Alkuperäinen hinta: 120
Alennettu hinta: 90

Muuttuja muuttuu

Muuttujasta on yleensä eniten hyötyä, jos sen sisältö voi muuttua ohjelman aikana. Näin käy seuraavassa koodissa:

Dim x = 1
Print x
x = x*2
Print x
x = x*2
Print x
x = x*2
Print x

Ideana on, että muuttujan x arvo kaksinkertaistuu joka vaiheessa.

Koodin tuloksena on:

1
2
4
8

Muuttujan tyyppi

Muuttujan tyyppi tarkoittaa, millaista tietoa muuttujassa on. EppaBasicin tavallisimmat tyypit ovat:

  • Number: luku
  • String: merkkijono eli tekstiä

Jos et halua antaa muuttujalle heti alkuarvoa, voit kertoa vain sen tyypin sanan As avulla. Näin on seuraavassa koodissa:

Dim nimi As String
nimi = "Uolevi"
Print "Hei, " & nimi & "!"
nimi = "Maija"
Print "Hei, " & nimi & "!"

Koodin tuloksena on:

Hei, Uolevi!
Hei, Maija!

Viesti-ikkuna

Komento Message näyttää käyttäjälle viestin ikkunassa. Se on ehkä tyylikkäämpi kuin Print.

Komentoa voi käyttää näin:

Message "Tervetuloa!"

Koodin tuloksena on:

Kyselyikkuna

Kyselyikkunan avulla käyttäjältä voi kysyä tietoa ohjelmaan.

Komento InputText luo kyselyikkunan, jolla voi kysyä tekstiä käyttäjältä. Sitä voi käyttää esimerkiksi näin:

Dim nimi = InputText("Anna nimesi:")
Message "Moikka, " & nimi & "!"

Koodin tuloksena on:

Vastaavasti komento InputNumber luo kyselyikkunan, jolla voi kysyä luvun käyttäjältä. Esimerkiksi näin:

Dim maara = InputNumber("Montako omenaa ostat?")
Dim hinta = InputNumber("Paljonko yksi omena maksaa?")
Dim tulos = maara*hinta
Message "Yhteishinta: " & tulos

Ohjelma toimii näin:

Seuraava